Realfag er hovedtemaet vårt i år

I år har vi om realfag som hovedtema.

• Vannet som element for nye oppdagelser, utforskning og eksperimentering.

• Kroppen min

• Sansene våre: syn, hørsel, smak, lukt, berøring og balanse

• Romorientering

• Former og matematiske begreper

HVORDAN GJØR VI DET?

• Vi legger til rette for vannlek i store kar med rikelig og riktig utstyr, vi eksperimenterer med ulike farger og gjenstander i vann, på vinteren fryser vi vann og lager skulpturer, vi bruker vann i matlaging og mye mer.

• Vi gjør oss kjent med de ulike delene på kroppen vår og hva de brukes til

• Vi gjør oss kjent med de ulike sansene våre gjennom eksperimentering og aktitivteter i motorisk lek og gjennom balanseøvelser. Til dette gjør vi bruk av trapper, balanseklosser, bevegelse på tjukkas, bevege seg over og under gjenstander, klatre i ribbevegg og lek med ball som stimulerer øye-hånd og øye-fot koordinasjon.

• Vi skal ha ulike eksperimenter rundt nye smaker og

kjenne på ulike konsistenser.

• Berøringsans eks: Hvordan kjennes det ut å få en fjær strøket over armen eller kinnet.

• Her stimulerer vi selvsagt også til ulik begrepsinnlæring og språkstimulering. Altså tverrfaglig i alt vi gjør.

• Romorientering, det å bevege seg fra ett punkt til et annet, bli kjent med de ulike gjenstandenes plassering og “hvem er jeg i forhold til rommet”. Hvordan kommer jeg meg til målet når jeg må forbi gjenstander og personer? Innøving av minne om hvor ting jeg ønsker å leke med befinner seg og mye mer.

• Leke oss med ulike former og matematiske begreper ved å bygge ulike konstruskjoner både inne og ute, vi trener på å plassere ulike former i innpassningsbrett, vi sorterer, måler og mm. Vi kan utforske en ball på mange områder, hvilken farge har den, hvilken form har den, hva skjer når vi slipper den i bakken? Spretter den? Hvor høyt? Triller den? Triller den under noe eller Kan den trille over eller gjennom noe? Osv.

• Det vil hver mnd utarbeides en detaljert plan for hva vi skal jobbe med og samtidig også et mnd brev hvor det vil fremkomme dokumentasjon på hva vi har arbeidet med forrige mnd.

• Bravoleken og språkløyper i tillegg til samlingstunder, høytlesning og at vi bader barna i ord i alle aktviteter i barnehagehverdagen.

• Vi skal også ha hjertesamlinger der vi bruker elementer fra hjertekofferten samt kanin og pinnsvin bøkene og konkretene som hører til.