Hjerteprogrammet:
Hjerteprogrammet» er et verktøy som er utarbeidet av Aschehoug og Læringsverkstedet. Hjerteprogrammet er et hjelpemiddel for å sette fokus på arbeidet med sosial kompetanse og vennskap. Opplegg og aktiviteter skaper en systematisk oppbygging fra det enkle til det mer komplekse (Jeg, du, vi). I Andungen tilpasser vi opplegget etter vårt behov.
HJERTEVENNSANG (Mel: Teddybjørns vise)
Nå har du blitt en hjertevenn og vi er glad for det. For når du ser en venn som trenger hjelp, så er du med! Du rekker ut en hånd til den som trenger deg, Og passer på at ingen er alene eller lei. BEGGE LIKER MEG
Pappa liker kaker best, Og mamma liker brød. Pappa liker kulde, Og mamma hater snø. Pappa vil ha puddel, Men mamma sier nei! De liker aldri samme ting, Men begge liker meg!
Språkløyper
«Språkløyper» er et undervisningsopplegg som er utviklet av Universitetet i Stavanger, og som Udir har gjort til en av sine kompetanseprogrammer.
Målet med denne kompetanseutviklingspakken er å styrke barnehagens daglige arbeid med barnas språklæring gjennom ulike leseaktiviteter.
I Andungen barnehage opplevde vi for noen år siden at høytlesningen ble nedprioritert. Vi vet ut fra forskning hvor viktig høytlesning er for barns ordforråd og språkutvikling generelt. Vi valgte derfor å sette fokus på høytlesningen gjennom arbeid med «Språkløyper».
Gjennom arbeid med kompetanseutviklingspakken får barnehagepersonalet:
• Økt kunnskap om barns språklæring
• Erfaringer med og kunnskap om hvordan ulike måter å lese på kan brukes som redskap i arbeidet med barnas språk
• Trygghet i pedagogiske valg for å lykkes med lesing for alle
• Gjennom dette undervisningsopplegget tilegner personalet seg kompetanse om barnets språkutvikling og ulike måter å lese for og kommunisere med barna.
For mer informasjon se: sprakloyper.no
Bravoleken
I Andungen bruker vi aktivt Bravo-leken som et pedagogisk verktøy for de minste barna og for barn som trenger språkstimulering.
Bravo-leken er utviklet av Intempo som et språkstimulerende verktøy og kan brukes i samlingsstunder eller i små grupper. Intensjonen med Bravo-leken er å skape et bedre ordforråd, større begrepsforståelse og tryggere språklig bevissthet. Den vil også stimulere det motoriske igjennom terningen som følger spillet. I mellom hver språkstasjon vil denne bli kastet og barna vil få flere motoriske utfordringer.
Gevinsten med Bravo-leken vil være at kommunikasjon, lek og vennskap vil flyte lettere. Bravo er spesielt utviklet for barnets tre første leveår.